Recent Posts

Trail Angel visualiseren

Wat is visualiseren?

Trail Angels visualiseren

Wat is visualiseren eigenlijk?

“ Beelden zijn de oertaal van je geest. Alles wat de mens ooit geschapen heeft, is eerst in zijn verbeelding ontstaan”

Visualiseren is een krachtig hulpmiddel om je wensen en dromen te realiseren. Door jouw droom voor je te zien alsof deze al is gerealiseerd stuur je een krachtig signaal de wereld in.
Laat het vervolgens los. Maar blijf er wel aan werken. Zorg dat je elke dag acties onderneemt die in de richting van je droom gaan. Als het moment daar is, komt wat je wenst op jouw pad.

Wat is het?

Visualiseren is het vertalen van een gedachte of wens naar een beeld in de vorm van een illustratie of een mentaal beeld. Het is een soort fantaseren, maar dan met een doel voor ogen.
Voor vrijwel alles wat je doet vorm je eerst een beeld van de actie in je hoofd. Dat doe je onbewust. Het is pas wanneer je die visualisatie onder controle krijgt en je er bewust van bent, wordt de techniek een bijzonder krachtig hulpmiddel om je dromen en doelen te realiseren, je omstandigheden te veranderen en bewust te kiezen voor het leven dat je wilt. Dat geldt voor grote droomdoelen, maar ook als je op dieet wilt, minder gestresst wilt zijn of je kansen op promotie vergroten.

Hoe doe je het?

Je beeldt je de gewenste situatie in. Niet alleen door het voor je te zien, maar ook door je zo goed mogelijk in te beelden wat je gaat horen, proeven, voelen en ruiken. Hoe je denkt, voelt en handelt in de nieuwe situatie, maar ook welke geluiden erbij horen, hoe iemands stem is, de ademhaling, welke kleuren en geuren er zijn en vooral hoe de situatie aanvoelt, hoe je je voelt, hoe je eruit ziet als je je doel hebt gerealiseerd.
Hoe levensechter jij je de gewenste situatie voorstelt en hoe vaker je dit herhaalt, hoe groter de invloed ervan is op je denken, voelen en handelen in je dagelijks leven.
Je hersenen maken namelijk geen onderscheid tussen wat je met je ogen open of dicht ziet. Ook maken ze geen onderscheid tussen wat je actief doet of wat je jezelf in gedachten ziet doen.
Overigens doen ze dat ook niet tussen negatieve of positieve doelen. Wees je dus bewust wat jezelf wenst!

Volgens een oude mop was er eens een hele gelovige man, ergens in een boerderijtje in Zeeland. Maar toen brak de dijk door. Het water liep het land in en de reddingsdiensten haalden zo snel ze konden de mensen in het bedreigde gebied op bij hun huizen.
Toen de reddingsdienst bij de boer aankwam, zei de boer: “Ik heb niets te vrezen. God zal mijn redden”, en hij bleef waar hij was.
Later toen het water zijn woonkamer had overspoeld, zag de boer vanuit het raam op de zolder een boot aanvaren. “Stap snel in”, riep de schipper, “het water zal nog stijgen.” Maar de boer antwoordde weer: Ik blijf hier. God zal mij redden.”
Uiteindelijk vluchtte de man het dak van zijn boerderij op. Het water bleef stijgen en stond al tot zijn knieën toen er een helikopter aan kwam vliegen. De piloot gooide een touwladder naar de man en riep: “pak de ladder, het is je laatste kans.” Maar de boer riep weer: “Ik hoef niets te doen, God zal mij redden.” Het water bleef stijgen en de man verdronk. Kort daarna stond hij voor de hemelpoort. Verbaasd vroeg de boer aan God: “God, waarom heb je me niet gered?”“Tja”, zuchtte God. “Ik heb je een auto gestuurd en een boot en tenslotte een helikopter, maar je weigerde mijn hulp, wat had ik nog meer kunnen doen?”

Problemen oplossen

Soms lopen we telkens tegen hetzelfde probleem aan en kunnen we er maar niet achter komen wat de oorzaak daarvan is. Je kunt visualisatie dan ook gebruiken om je bewust te worden van de manier waarop je denkt, voelt en handelt. En daarmee veranderen en het probleem oplossen.

Werkt het?

Er wordt soms wel erg makkelijk over gedaan, dat als je maar positief bent en jezelf rijk denkt dat het dan al bijna voor elkaar is. Dat ligt wel subtieler, maar feit is dat visualisaties in de sport en bij presentaties of verkoopgesprekken bewezen resultaten opleveren.
Topsporters visualiseren de opeenvolging van alle bewegingen die zij moeten maken om tot een optimale prestatie te komen.  Dit helpt het lichaam om op precies het juiste moment automatisch de passende bewegen te maken en de spieren te spannen of ontspannen waardoor ze in staat zijn om op de dag zelf een topprestatie te leveren.
Daar zijn wetenschappelijke studies van, maar je ziet ook zelf om je heen dat het werkt. Mensen die zeggen niets te kunnen en altijd negatieve scenario’s schetsen, daar lijkt het ook altijd fout mee te gaan. En andersom, mensen die in zichzelf geloven, daar gaat het vaak mee voor de wind.

Hoe beginnen?

Als je nog niet bekend bent of moeite hebt met visualiseren kun je het oefenen. Kijk naar iets in je omgeving. Het maakt niet uit wat: een boek, je toetsenbord, je cavia of een appel of een foto. Zet de foto van iemand voor je neer  en kijk er vervolgens dertig seconden naar. Sluit je je ogen, en probeer de foto weer voor je te zien. Kleur haar, kleur ogen, de vorm van het gezicht? De grootte van de de oorlellen, de neus. Probeer het zo exact mogelijk voor ogen te zien.. Doe je je ogen weer open en kijk  opnieuw: wat klopte er, wat heb je nog gemist? Doe dit nog een paar keer en de volgende dag doe je hetzelfde, maar dan kijk je korter en sluit je langer je ogen.  Als je dat eenmaal door hebt dan doe je hetzelfde maar dan haal je het gezicht voor de geest van iemand die je regelmatig ziet. Binnen een week zul je zien dat je meer gaat zien, meer oog voor details en een beter geheugen krijgt . Zo kun je voor jezelf ook een hele mooie toekomst inbeelden.

Geleide meditatie

Het is ook makkelijk om gebruik te maken van een geleide meditatie/visualisatie. Daarmee word je op weg geholpen en kun je je overgeven aan de visualisatie. Degene die de geleide meditatie doet neemt je dan mee naar plaatsen en laat je dingen zien die jij dan zelf visualiseert. Meditatie is een krachtige manier om jezelf te ontspannen, te ontstressen. Je ontwikkelt hiermee je persoonlijke groei en creativiteit. En je krijgt meer rust, focus en energie.

Hoe vaak moet ik visualiseren? Want ik ben erg druk

Het hoeft niet veel tijd te kosten. Een of twee keer een paar minuten per dag. Je kunt het doen terwijl je in de trein zit of op de volgende bus staat te wachten of in de wachtkamer bij de dokter zit of als je onder de douche staat. Het kan allemaal. Denk het, zie het voor je en maak het waar. Hoe vaker je een mentaal beeld creëert van jezelf waarin je bijvoorbeeld een topprestatie levert in een bepaalde situatie, hoe vaker je het in gedachten voor je ziet, hoe sterker en hoe sneller het werkt. En des te eerder je het in je fysieke realiteit zult ervaren.

Hoe lang moet ik visualiseren? Want ik ben erg onrustig

De duur van het mentale beeld, de tijd dat je het plaatje in je hoofd vast kunt houden,  is meestal niet zo lang. Het vraagt namelijk best nogal wat concentratie om er op gefocust te blijven. Je gedachten willen namelijk graag je aandacht afleiden en weer op iets anders richten. Daarom is het handig om jezelf met behulp van bijvoorbeeld meditaties eerst in een zo ontspannen mogelijke toestand te brengen, waardoor het aantal gedachten afneemt en je het mentale beeld beter en langer vast kunt houden. Hoe langer je het beeld vast houdt, des te beter is de indruk ervan in je hersens en des te meer gaan je hersens op zoek naar informatie die past bij het beeld waarvan je wilt dat het werkelijkheid wordt. Het gevolg ervan is dat je onbewust en als vanzelf op je doel af gaat.

Trail Angels visualiserenHoe duidelijk moet ik het beeld zien? Want wat als ik niks zie?

Als je net een nieuw doel voor jezelf hebt gesteld, is dat doel vaak in het begin nog niet zo helder.  Het is wat vaag of verandert. Maar hoe vaker je je doel voor je ziet, en hoe vaker je voor jezelf nagaat hoe het er precies uit moet komen te zien, des te helderder het op een gegeven moment wordt. Ineens weet je het en zie je het heel helder. Zo wil je het! Of je krijgt op een andere manier antwoorden, als je niet zo visueel bent ingesteld.  Zodra je het echt helder hebt ontdek je dat het er is. Ineens komt het dan naar je toe. Ook als er voor je gevoel niet zoveel gebeurt tijdens de oefening, kan het zijn dat de oefening doorwerkt en er later dingen duidelijk worden. Bij visualiseren is  alles wat opkomt goed, alles is informatie, ook belemmerende gedachten, als “ik kan het niet”, of “bij mij werkt het niet”. En interessant om te onderzoeken.

Hoe intensief moet het zijn? Want ik heb weinig fantasie en vind het ook wat vaag

Sta jezelf toe te dromen en maak je droom perfect tot in detail. Doe dit iedere dag weer opnieuw. Neem er de tijd voor.
Visualiseren is het naar boven halen van dat wat al in jou leeft, je onbewuste verlangens. Het is er dus al, dus heel veel fantasie heb je niet nodig. En in die zin is het dus ook niet vaag. Het is er al.
De intensiteit hangt ook af van het gevoel dat je eraan verbindt. Hoe sterker het gevoel, hoe sneller en makkelijker je bereikt wat je wilt. Het gevoel en de helderheid van je doel of beeld zijn het meest bepalend.
Deze twee bepalen in elk veranderingsproces of je gaat bereiken wat je wilt. Als je goed helder hebt wat je wilt en je wilt het echt heel graag, zonder dat er onderliggende dingen zijn die je doel in de weg zitten, dan bereik je wat je wenst en komt het naar je toe.

Trail Angels visualiserenWat zijn de effecten van visualiseren?

Je gaat meer mogelijkheden zien, je blik wordt breder en daarmee vergroot je je creativiteit
Je krijgt meer focus en aandacht voor je plannen en in je dagelijks leven
Je komt in contact met je onbewuste wensen en verlangens
Je krijgt aandacht voor wat er in jou speelt en leert jezelf beter kennen
Je krijgt meer zicht op zowel de positieve als minder positieve zaken die spelen, zodat deze verwerkt kunnen worden en niet in je onbewuste vast blijven zitten en op andere manieren problemen veroorzaken zoals lichamelijke klachten
Door je te ontspannen en naar binnen te keren kom je meer tot rust
Je krijgt meer vertrouwen in jezelf en durft stappen te zetten in het verwezenlijken van je droomleven
Je krijgt meer vertrouwen in het leven zelf. Dat dingen niets voor niets gebeuren. Dat er meer is, groter dan wij.