Recent Posts

Trail Angel visualiseren

12 tips om te visualiseren

12 Tips om te visualiseren

Wat is visualiseren?

Visualiseren is een krachtig hulpmiddel om je wensen en dromen te realiseren. Door jouw droom voor je te zien alsof die al is gerealiseerd stuur je een krachtig signaal de wereld in.
Laat het vervolgens los. Zorg wel dat je elke dag actie onderneemt die in de richting van je droom gaat. Als het moment daar is, komt wat je wenst op jouw pad, al is het misschien in een andere vorm dan je dacht.

Visualisatietips

Door in je hoofd een beeld te maken van wat je graag wilt, zet je iets in gang. Maar hoe maak jij eigenlijk zo’n voorstelling in je hoofd?

1. Kies het juiste moment

Leren visualiseren heeft tijd nodig. Niet veel, een of meer keer per dag tien minuten is al voldoende. Maar focus je wel volledig op je visualisatie. Zoek een rustig plekje waar je niet afgeleid wordt door je telefoon of iets dergelijks.
Waarschijnlijk lukt het  op bepaalde momenten van de dag beter: ‘s ochtends terwijl je nog wat in je bed ligt te doezelen, in de trein naar het werk…zoek jouw ideale moment om je dromen in gedachten voor je te zien.
Oefen totdat het makkelijker gaat, als je dan twee tot drie keer per dag je visualisatie doet zal de energie die je er aan geeft sterk worden.
Probeer het eens met iets kleins, ga er helemaal voor om het uit te proberen, en zie wat er gebeurt.

2. Ontspannen

De eerste stap is om je lichaam te ontspannen en je geest leeg te maken. Zoek een comfortabele stoel en ga rechtop zitten, of ga op een rustige plek liggen. Doe je ogen dicht en haal een paar keer diep adem door je neus en adem uit door je mond. Let er op dat je via je onderbuik inademt en niet via je borstkas. Het helpt om je handen op je buik te leggen. Adem daarna rustig door je neus naar binnen en door je mond naar buiten en let er op dat je ontspannen via je onderbuik blijft ademen. Tel langzaam af van 25 naar 1 en ontspan al je spieren van top tot teen. Maak je hoofd leeg door je aandacht te richten op je ademhaling.

3. Verbeelden – Beeld je in dat je je doel al bereikt hebt

De derde stap is om je je gewenste resultaat voor te stellen. Doe je ogen dicht en zie het realiseren van je doel voor je. Doe dat zo gedetailleerd mogelijk, met geluiden, beelden, kleuren, reuk, gevoel en smaak. Gebruik alle zintuigen en doe alle handelingen die passen bij die situatie die je wenst
Stel je de ideale werkelijkheid voor alsof het al zo is. Breng je beelden tot leven alsof je in een film bent.
Denk niet alleen aan alles wat je moet doen om je droom waar te maken, maar zie jezelf reeds in je nieuwe situatie.  Beeld je in hoe je een contract ondertekent, hoe je je nieuwe huis inricht of nieuwe kleren koopt voor je slankere lichaam.

4. Voelen

Vergeet ook je gevoelens niet: hoe voelt het als je wens al vervuld is in het huidige fysieke moment. Hoe voel je je wanneer je merkt dat die broek in een kleiner maatje perfect past? Ben je trots? Voel je je onoverwinnelijk? Alsof er een last van je schouders valt? Je gevoelens zijn energie in beweging – ze brengen je beelden tot leven. Ga helemaal op in het goede gevoel wat je erbij hebt. Beleef deze positieve emoties zo intens mogelijk, ze zullen je helpen om door te zetten wanneer je het even moeilijk krijgt.

5. Geloven

De vierde stap is te geloven dat wat je wilt hebben, dat je dat al hebt.”Vraag en het zal u gegeven worden”. Dit gaat niet over magisch denken, maar over geloven dat er meer is tussen Hemel en Aarde. Vertrouwen hebbenin jezelf en in het leven.

6. Geniet

Vertel tegen het eind van je visualisatie in gedachten aan iemand hoe fantastisch de ervaring was. Geniet van je succes, voel de blijdschap erbij. Stel je voor hoe het is om dit doel te behalen. Beeld je in hoe je eruit ziet. Geniet van de positieve reacties, voel het zelfvertrouwen. Hoe levensechter jij je de gewenste situatie voorstelt en hoe vaker je dit herhaalt, hoe groter de invloed ervan is op je denken, voelen en handelen in je dagelijkse leven.

7. Loslaten

De vijfde en laatste stap is heel belangrijk. Wens en laat daarna de uitkomst van wat je wilt los. Na elke meditatie of visualisatie laat je los en vertrouw je dat wat je nodig hebt naar je toe komt.
Door jouw droom voor je te zien alsof deze al is gerealiseerd stuur je een krachtig signaal het universum in. Laat het vervolgens los, want het universum werkt niet op bestelling. Wanneer het moment daar is, komt wat je wenst op jouw pad.
Ondertussen ga je niet achterover leunen. Je blijft werken aan je droom en neemt elke dag acties in de richting van je droom.  Zo hou je de energie hoog en ben je klaar als het zover is.

8. Gebruik affirmaties

Een affirmatie is een positieve uitspraak die je telkens herhaalt en die daardoor je gedachten en je zelfbeeld beïnvloedt, kortom je onderbewustzijn herprogrammeert. De affirmatie van Barack Obama was bijvoorbeeld ‘Yes we can!’, een statement dat de wereld rondging en iedereen weer hoop gaf in moeilijke tijden.
Gebruik positieve affirmaties,  geen woorden als ‘geen’, ‘nooit’ of ‘niet’. Dus niet ‘Ik ben niet dik’, maar ‘Ik heb een mooi figuur’.
Stel ze op in de tegenwoordige tijd. Zeg dus niet ‘Ik wil gezond worden’, maar  ‘Ik ben gezond’.
Het helpt om ze zichtbaar op te hangen, in de badkamer, boven je bureau, op je screensaver van je telefoon.

9. Wees positief

Wat je ook maar zou willen bereiken in dit leven, het eerste zou moeten zijn: positiviteit.
Ik denk dat ik een hoop negatieve situaties zelf heb gecreëerd. Door hoe ik dacht en door mijn angst creëerde ik negatieve verwachtingen die vervolgens zo uitkwamen. Maar nu ik ervaren heb hoe het werkt, laat ik het voor me werken. Meestal dan, want soms schiet ik nog wel eens in een oud patroon. Negatieve gedachten zijn er overigens niet voor niets. Het zijn overtuigingen en oude patronen die als leermomenten dienen om te veranderen.

In ieders leven zijn positieve dingen te vinden, zelfs als je denkt dat het niet zo is. Waardeer de kleine dingen van het leven. Ze zijn er, overal om je heen. Die buurvrouw of man die even zwaait of je een goedendag wenst, die vlinder die op je boek landt, dat parkeerplaatsje dat net vrijkomt op een volle parkeerplaats. De wereld gaat er totaal anders uitzien als je gedachten erover positief zijn.

Wat je ook op gaat vallen, dat er veel mensen negatief zijn en lopen te mopperen. Wens ze in gedachten liefde toe.

10. Schrijf je doel op

Het helpt enorm als je je doel op papier zet en het een zichtbare plek geeft  Stop het in je portemonnee, zodat je het ziet als je boodschappen doet. Of hang het aan je badkamerspiegel of zet het in je telefoon. Het lijkt in tegenspraak met loslaten, maar dat is het niet. Je kunt het vergelijken met een to do lijst:  Schrijf je ze op, dan vergroot je de kans op uitvoering enorm.

11. Maak een visionboard of moodboard

Een vision board is een uitgebreidere versie van een papier aan je badkamerspiegel en helpt je nog beter focussen op je doelstellingen, omdat je ze dieper uitwerkt.

Zo ga je te werk: neem een groot vel papier of karton en bevestig daarop alles wat je aan je droom doet denken: foto’s, inspirerende uitspraken, tijdschriftartikelen, veelzeggende woorden, schilder er zelf illustraties bij, laat je creativiteit de vrije loop! Hang je bord op een goed zichtbare plek, zodat je het vaak ziet en je droom versterkt.

Je kan zo’n vision board opbouwen rond één doel, bijvoorbeeld een nieuwe woning die je visualiseert met afbeeldingen van je droomhuis, interieurfoto’s, illustraties van decoraties of sfeerbeelden uit de stad waar je heen wilt. Maar je kan ook een thema kiezen zoals ‘een nieuwe start’ na een moeilijke periode. Scheur uit tijdschriften foto’s en artikels die je blij maken en vraag jezelf af welk gevoel ze oproepen. Blijf jezelf die vraag stellen telkens je naar je visionboard kijkt, en langzaam maar zeker zal je zo een duidelijker beeld krijgen van wat je precies wil of nodig hebt voor een nieuwe start. En zal je er ook naar handelen.

12. Geleide meditaties

Misschien vind jij het net als ik lastig om zo van papier dit soort oefeningen te doen. Als dat zo is, dan help ik je graag te leren visualiseren met behulp van geleide meditaties.

13. Ook geschikt voor kinderen

Eigenlijk is het een beetje vreemd dat we als volwassene moeten leren visualiseren, want als kind deden we het vrijwel dagelijks. ‘Tekenen is bijvoorbeeld niet meer of minder dan visualiseren’, legt kinderpsychologe Klaar Hammenecker uit: ‘Maar ook in rollenspellen beelden kinderen uit waar ze mee zitten. Zeker jonge kinderen, die zich nog niet goed via taal kunnen uitdrukken. Je kan visualisaties ook bewust gebruiken als je kind ergens mee worstelt. Vraag dan bijvoorbeeld om te tekenen wat hij of zij voelt. Of haal er poppen, bouwblokken of verkleedkleren bij, om zo emoties te vertalen. Is je kind chaotisch, hang pictogrammen in huis op van wat je kind niet mag vergeten: een tandenborstel, washandje en kam aan de badkamerspiegel, een boekentas, brooddoos, jas aan de deur.’

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]